• VOAS INTERNET -LIITTYMÄN ASENNUS

    INTERNET-LIITTYMÄN KYTKENTÄ HUONEISTON DATARASIAAN

     VOAS Internet -liittymä on toteutettu niin, että huoneistossa on yksi datarasia, johon yhteys on kytketty. Kytke tietokoneen verkkokaapelisuoraan seinässä olevaan datarasiaan, erillistä modeemia ei tarvita. Mikäli haluat jakaa yhteyden useammalle laitteelle (tietokone,pelikonsoli, televisio ym.), tarvitset käyttöösi erillisen reitittimen.


    KÄYTÖSSÄ YKSI TIETOKONE

    - Kytke tietokoneen verkkokortin RJ45-liitännästä verkkokaapeli huoneiston datarasiaan.
    Jos yhteys on kytketty huoneiston sähkökaapissa olevaan datarasiaan, täytyy yhteys ohjata huoneiston datarasiaan (esimerkiksi olohuone) erillisellä verkkokaapelilla.


    KÄYTÖSSÄ REITITIN JA USEAMPI TIETOKONE TAI INTERNETYHTEYTTÄ KÄYTTÄVÄ LAITE

    - Kytke reitittimen WAN-liitännästä (yleensä nimetty WAN tai Uplink) verkkokaapeli huoneiston datarasiaan.
    - Kytke reitittimen LAN-liitännöistä (yleensä nimetty LAN tainumeroitu) verkkokaapelit laitteiden (tietokone, pelikonsoli, televisioym.) RJ45 –liittimiin.
    - Jos käytössä on langaton reititin, yhteyden voi muodostaa myös langattomasti reitittimen ja tietokoneen välille (tarkemmat ohjeet langattoman reitittimen käyttöohjeesta).


    ONGELMATILANTEET

    Ongelmatilanteessa käynnistä internet-yhteyttä käyttävät laitteet uudelleen ja tarkista laitteiden kytkennät, irrota myös kaapelit ja kytke ne uudelleen. Huonekohtaisissa rasioissa kokeile yhteyttä sekä ATK/DATA-, että PUH-rasioista, sillä liittimet voivat olla ns. ristiinkytkettyjä. Tarkista, että verkkokaapelina ei ole käytössä ns. ristikaapeli. Verkkokaapelin tyypin tunnistat katsomalla läpinäkyviä liittimiä vierekkäin. Johdinten värien tulee olla samassa järjestyksessä kummassakin liittimessä. Oikeanlaisessa verkkokaapelissa värit ovat samassa järjestyksessä. Ristikaapelissa värit ovat eri järjestyksessä, tällöin verkkokaapeli tulee vaihtaa.


    Paikallista asiakaspalvelua

    Elisa Myymälä, Rewell Center
    Ylätori 106, 65100 Vaasa,
    Palvelemme: Ark. 9–18, La 10–15

    Asiakaspalvelu & vikailmoitukset
    elisa.fi/tuki
    Puh. 01019 0240 (mpm/pvm)
    Avoinna Ma-Pe 8-19, La 10-16.30
    (vikailmoituksia otetaan vastaan 24H)

    Lisätietoa osoitteessa saunalahti.fi/voas

     

    OMAGURU – NOPEA APU TEKNIIKKAHUOLIIN

    Jos tarvitset henkilökohtaistaopastusta laitteen tai palvelunasennuksessa tai käytössä, nopean avun tarjoaa Omagurupalvelu. Tutustu palveluun osoitteessa http://www.omaguru.fi tai soita suoraan
    0600 900 500 (1,99 €/min + pvm/mpm)
    ma–pe klo 8–21,
    la klo 9–17

    Tarvittaessa saat avun vaivattomasti myös paikanpäälle kotiisi.