• INSTALLATION AV VOAS INTERNETABONNEMANG

    KOPPLING AV INTERNETABONNEMANGET TILL NÄTVERKSUTTAGET I LÄGENHETEN

     VOAS internetabonnemang har installerats så att det finns ett nätverksuttag i lägenheten. Koppla datorns nätkabel direkt till nätverksuttaget i väggen, du behöver inget separat modem. Om du har flera anläggningar(dator, spelkonsol, tv o.d.) som ska ha internetuppkoppling behöver du en separat router.


    EN DATOR

     - Anslut en nätkabel från RJ45-uttaget för datorns nätkort till nätverksuttaget i lägenheten.

    ROUTER OCH FLERA DATORER ELLER ANLÄGGNINGAR SOM BEHÖVER INTERNETUPPKOPPLING
    -
    Anslut en nätkabel från WAN-uttaget på routern (normalt WAN ellerUplink) till nätverksuttaget i lägenheten.
    -
    Anslut nätkablar från LAN-uttagen på routern (normalt LAN eller numrering) till RJ45-uttagen på anläggningarna (dator, spelkonsol, tv o.d.).
    -
    Om du använder en trådlös router kan du skapa en trådlös uppkoppling mellan routern och datorn (utförligare anvisningar i den trådlösa routerns bruksanvisning).


    PROBLEM

    Om det uppstår problem ska du starta om de enheter som använder internetuppkopplingen och kontrollera att de är korrekt anslutna. Lösgör också kablarna och anslut dem på nytt. I de rumspecifika nätverksuttagenska du pröva att ansluta via både ATK/DATA- och PUH-uttaget, eftersom kontakterna kan vara korskopplade. Kontrollera att nätkabeln inte är ens.k. korskabel. Du kontrollerar kabeltypen genom att jämföra de genomskinliga kontakterna med varandra. Ledarna har olika färger och de ska vara i samma ordningsföljd i båda kontakterna. Om färgerna är i samma ordningsföljd har du rätt slags kabel. Om färgerna är i olika ordningsföljd har du en korskabel och måste byta till rätt sorts nätkabel.

     

    Lokal kundtjänst

    Elisas Butik, Rewell Center
    Övretorget 106, 65100 Vaasa,
    Öppet må-fr 9–18, Lö 10–15

    Kundtjänst & felanmälningar
    elisa.fi/tuki
    Tel. 01019 0240 (lna/msa)
    Öppet Må-Fr 8-19, Lö 10-16.30
    (felänmälningar tas emot 24H)

    Tilläggsuppgifter finns på adressen saunalahti.fi/voas

     

    OMAGURU – SNABB HJÄLP VID TEKNISKA PROBLEM

    Om du behöver personlig handledning för att installera eller använda en anläggning eller tjänst får du snabbt hjälp via tjänsten Omaguru. Ta del av tjänsten på www.omaguru.fi eller ring direkt på
    0600 900 500 (1,99 €/min. + lna/msa)
    Må–fr kl. 8–21,
    lö kl. 9–17.

    Vid behov får du också enkelt hjälp av en expert som kommer hem till dig.